Jeste li znali da je studij logopedije već pet godina za redom najtraženiji studij u Hrvatskoj među maturantima? Do prije četiri godine logopediju se moglo studirati samo na Sveučilištu u Zagrebu. Potom mu se pridružio onaj u Rijeci, a u najavi je i onaj u Splitu. Logopediju su kao vrlo traženi studij prepoznala i privatna učilišta. Naime, potražnja za logopedima je naprosto ogromna, a liste čekanja i u državnim i privatnim ustanovama su, kao što smo u ovom specijalu već pisali, i do godinu dana. Slijedom toga, kao prva pomoć roditeljima i njihovoj djeci kod jezično-govornih poteškoća, posljednjih godina sve je više digitalnih platformi koje nude svoje logopedske usluge. Nabrojat ćemo samo neke: aplikacija Kokolingo, pametna slikovnica Pia.Mia, Logoped.hr, BaDaBum, PitajLogopeda.hr…
Razgovarali smo s magistrom logopedije Emom Tadić, koja je s još 20-ak logopeda uz tim progamera i ostalih stručnjaka radila na razvoju aplikacije Kokolingo, a potvrdu stručnosti dobili su i od Agencije za odgoj i obrazovanje, koja je Kokolingo vježbenicu uvrstila u repozitorij svojih odgojno-obrazovnih materijala.
- Kada ste pokrenuli aplikaciju Kokolingo i zašto?
Kokolingo digitalna vježbenica pokrenuta je 2020. godine s ciljem da vježbanje glasova i rad na artikulacijskim teškoćama djeci bude što zanimljiviji i lakši. Pokrenuta je za vrijeme Covid pandemije na sugestiju roditelja budući da su se u to vrijeme logopedske terapije održavale otežano. Vježbenica je osmišljena kako bi motivirala djecu na redovito vježbanje kroz zabavne i interaktivne aktivnosti. Osim što pomaže djeci, Kokolingo digitalna vježbenica također olakšava roditeljima da potaknu svoje dijete na vježbanje, pružajući im jednostavan način za praćenje napretka i angažiranje u procesu terapije. Za logopede, vježbenica predstavlja izuzetno praktičan alat koji obogaćuje terapiju.
Magistra logopedije Ema Tadić. Foto: jelenje.hr
- Koliko posjetitelja imate na dan?
Bilježimo i više od 50 novih registracija na dan. Ukupan broj registriranih korisnika je veći od 26.000, a mnogi su već završili svoje vježbe. Ovi podaci jasno pokazuju koliko je velika potreba za podrškom u ovom obliku. Svakodnevno primamo brojne pozive i e-mailove od ljudi koji su zainteresirani za Kokolingo digitalnu vježbenicu i naše usluge online terapije. Velike liste čekanja i nedostatak logopeda potiču sve veći broj ljudi da potraže pomoć upravo putem naše aplikacije.
- Po kojem principu radi aplikacija?
Kokolingo aplikacija nudi probni period tijekom kojeg roditelji mogu besplatno isprobati aplikaciju i provjeriti odgovara li njihovim potrebama. Nakon dovršene registracije, roditelji mogu odabrati glas koji žele vježbati sa svojom djecom. Aplikacija je osmišljena u obliku uzbudljive gusarske mape koja vodi kroz različite otoke. Svaki otok predstavlja korak u procesu vježbanja, a na svakom se nalaze video objašnjenja i upute za igranje određenih igara. Dijete kreće od predvježbi za pravilan izgovor glasa, prema vježbanju glasova u inicijalnoj, medijalnoj i finalnoj poziciji, a zatim ide prema automatizaciji glasa u rečenicama i pričama.
Kao dodatni motivator, Kokolingo uključuje trgovinu u kojoj djeca mogu oblačiti svoju papigu Koko nakon što skupe određen broj novčića. Kako dijete napreduje kroz otoke, sve je bliže pravilnom izgovoru određenog glasa. Aplikacija je osmišljena tako da djeca vježbaju uz podršku roditelja, stvarajući time interaktivno i poticajno okruženje za učenje.
- Vježbenica Kokolingo je pomoć i roditeljima i logopedima. Kakve su reakcije i rezultati?
Tako je, Kokolingo vježbenica osmišljena je kako bi pomogla i roditeljima i logopedima. Roditeljima pruža vodstvo kroz proces usvajanja pravilnog izgovora određenog glasa, dok logopedima služi kao dodatni alat za uvođenje inovacija u terapiju. Kokolingo unosi svježinu u logopedsku terapiju, pomaže zainteresirati djecu te razbiti monotoniju koja se može pojaviti tijekom dugotrajnog tretmana. Osim toga, značajno olakšava i skraćuje vrijeme pripreme terapije. Reakcije i rezultati su izvanredni. Već mnogo djece usvojilo je pravilan izgovor glasova uz pomoć ove vježbenice. Roditelji su izrazito zadovoljni jer su djeca motivirana i zainteresirana za rad, što uvelike olakšava prolazak kroz vježbe.
- Imate i Kokolingo premium gdje je moguć i direktan rad s logopedom. O kojim je jezično-govornim poremećajima najviše riječ u tom slučaju? Je li online rad s logopedom dovoljan ili ih upućujete na daljnju obradu?
Imamo Kokolingo Ekspert program koji omogućuje online rad s logopedom kroz savjetovanja i teleterapiju. Program je osmišljen za rad s djecom koja imaju artikulacijske poremećaje, fonološke poremećaje i jezične teškoće. Teškoće mogu biti prisutne pojedinačno, ali mogu se pojaviti i u kombinaciji.
A post shared by KOKOLINGO (@kokolingo.hr)
Prije početka terapije provodimo online savjetovanje s roditeljima i djecom kako bismo prikupili potrebne informacije. Ako procijenimo da se radi o teškoći koja se može uspješno tretirati putem online terapije, te ako dijete prihvaća takav način rada, tada nastavljamo s online terapijom. Roditelji se često odluče na ovakav oblik podrške budući da se mogu spojiti od kuće, nigdje ne moraju doći. Znanstveno je dokazano da je učinkovitost online logopedske terapije jednaka onoj uživo i naš kontinuirani zadatak je približiti roditeljima ovu ideju i praksu online terapije.
U slučajevima gdje zaključimo da bi podrška uživo bila prikladnija, obitelj usmjeravamo na stručnjake koji rade uživo za daljnju obradu i pomoć.
Naš cilj je pružiti optimalnu podršku svakom djetetu, bilo putem online terapije ili usmjeravanjem na druge stručnjake.
- Koje savjete dajete roditeljima koje obrasce ponašanja i odgojnih metoda moraju promijeniti kako bi se ispravile jezično-govorne poteškoće?
Ovo su neki od savjeta koje najčešće dajemo roditeljima:
Da budu uporni i ustrajni jer jezično-govorne poteškoće zahtijevaju kontinuirani rad. Važno je biti strpljiv i dosljedan u provođenju vježbi i zadataka jer će samo redovita vježba donijeti rezultate. Već je 10-15 minuta vježbanja na dan dovoljno za super rezultate. Vjerujemo da svaki roditelj toliko vremena može izdvojiti. Stvaranje strukture i dosljednosti u obavljanju zadataka pomaže djetetu da razvije radne navike. Istovremeno, važno je motivirati dijete, pohvaliti ga za trud i napredak kako bi imalo motivacije za daljnji rad. Važno je djetetu pružiti podršku i razumijevanje. Pružanje emocionalne podrške djetetu pomaže mu da se osjeća sigurno i voljeno. Razumijevanje izazova s kojima se suočava i strpljivost u radu s njim jedni su od ključnih faktora terapije.
- Mogu li se svi poremećaji ispraviti?
Intervenciju je uvijek bolje započeti što ranije. Uz trud i rad, napredak je uvijek moguć, iako se on može razlikovati od djeteta do djeteta. Rezultati terapije ovise o mnogim faktorima, uključujući individualne karakteristike djeteta kao što su dob, koncentracija, zainteresiranost, ali važan je i angažman roditelja, kvaliteta rada kod kuće, stručnost terapeuta. Općenito, ne možemo reći da je ikada prekasno za intervenciju logopeda i da se ništa neće postići. Međutim, rezultati su općenito bolji što se ranije započne s tretmanom. Postoje određeni slučajevi gdje je kasnija intervencija možda manje učinkovita ili zahtijeva dulje vrijeme za postizanje željenih rezultata. U konačnici, svaki slučaj je jedinstven, i dok rano započinjanje terapije pruža najbolje izglede za uspjeh, intervencija logopeda može donijeti značajne koristi u bilo kojoj fazi razvoja. Važno je ne odustati i pružiti djetetu svu potrebnu podršku kako bi postiglo svoj puni potencijal.
- Jesu li roditelji suradljivi?
Roditelji su uglavnom suradljivi, što je od velike važnosti za uspjeh terapije. Da bi napredak bio vidljiv i naš tretman imao željeni učinak, ključno je da roditelji slušaju naše upute, prate zadatke, uvode promjene u svakodnevne rutine i redovito vježbaju s djecom. Naravno, postoje iznimke, ali one su rijetke. Većina roditelja pokazuje visok stupanj angažmana i spremnosti da podrže svoju djecu u terapijskom procesu. Dosljednost i predanost roditelja ključni su za postizanje najboljih mogućih rezultata, jer njihova svakodnevna podrška i vježbanje kod kuće značajno doprinose uspjehu terapije.
Kada roditelji vide napredak djeteta do kojeg dođe kontinuiranim vježbanjem od 10-15 minuta na dan i kad su prvi rezultati tu, onda ulažu posebne napore da to i održimo.
Ovaj članak je 17.09.2024. objavljen uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije iz Programa poticanja novinarske izvrsnosti.
Piše: Edita Misirić Vrkljan